Beretning fra Grundlovsmødet

Dette er en beretning fra Grundlovsmøde, 5. juni kl. 15:30

Det var en inspirerende Grundlovsdag, der blev afholdt ved Det Rekreative Område ved Tjele Langsø i Vammen.

Det daværende Tjele Kommune overtog dette naturskønne område, hvor den smukke natur er formet af istiden – siden overtog Viborg Kommune området.

Foreningen mod Energipark Tjele havde sammen med foreningens medlemmer forestået arrangementet. Der var fremragende taler af byrådsmedlemmerne Lone Langballe (DF) og Johannes Vesterby (V). 

Tjele-sangen blev sunget poetisk af de 65 fremmødte borgere. I sangen beskrives Tjele-egnen som “Landet med det hele”, hvor både det historiske og kulturelle omkring Tjele Gods har sat sine spor. Tjele er også natur, og Det Rekreative område ligger i et særligt udpeget stilleområde.

Foreningens formand, David Munk-Bogballe indledte med en beskrivelse af hvordan Grundloven lever i folket med en fælles forståelse af, hvordan magt og frihed skal balancere og forvaltes. Grundloven er vokset frem af folks historie og lever i folket.

Lone Langballe og Johannes Vesterby fandt inspiration i den såkaldte Grønne omstilling i Viborg Kommune, som kan blive meget konkret i Tjele: kæmpe VE-anlæg og biogasanlæg der kommer marcherende ind på Tjele-egnen. Naturen, stilheden og udsigten bliver industrialiseret i klimaets navn med deraf følgende ødelæggelse af landskaber, fredet natur og drikkevandsinteresser. Politisk bærer landet præg af idealister og ikke realister, hvor magten efter det seneste Folketingsvalg er blevet nærmest helt koncentreret i hovedstaden og meget fjernt fra landdistrikterne.

Det mærker vi nu i Tjele, hvor vi kæmper for at bevare naturen, kulturen og de rekreative omårder.